Рівнянська сільська рада
Кіровоградська область, Новоукраїнський район
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Аналіз регуляторного впливу проекту регуляторного акту   рішення Рівнянської сільської ради "Про встановлення місцевих податків і зборів на території Рівнянської сільської ради"

Дата: 09.04.2025 13:58
Кількість переглядів: 53

Аналіз регуляторного впливу проекту регуляторного акту

  рішення Рівнянської сільської ради

"Про встановлення місцевих податків і зборів на території

Рівнянської сільської ради"

 

Відповідно до статті 8 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11.09.2003 № 1160-IV, Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004  № 308 зі змінами.

 

І. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати

шляхом державного регулювання

 

Статтею 10 Податкового кодексу України визначено перелік місцевих податків і зборів. Відповідно до ст.12 Податкового кодексу України повноваження щодо встановлення розмірів ставок по місцевих податках і зборах покладається на сільську раду. При запровадженні місцевих податків і зборів органам місцевого самоврядування на законодавчому рівні надано право запроваджувати максимально ефективну, для окремо взятого регіону, систему справляння місцевих податків і зборів.

На виконання п.12.3.4 ст.12 Податкового Кодексу України рішення  про встановлення місцевих податків і зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків і зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Відповідно до п.12.3.5 ст.12 Податкового кодексу України у разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків і зборів, сільська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки і збори справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків і зборів.

Місцеві податки і збори зараховуються до бюджету сільської територіальної громади та є її бюджетоутворюючим джерелом, а також забезпечують збалансованість дохідної частини бюджету сільської територіальної громади та задоволення нагальних потреб громадян.

 

Причини виникнення проблеми:

 

У разі неприйняття рішення про встановлення місцевих податків і зборів на території Рівнянської сільської ради, податки і збори будуть справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків і зборів, що спричинить втрати дохідної частини бюджету сільської територіальної громади. Як наслідок не будуть профінансовані соціальні програми, зокрема, утримання закладів дошкільної освіти, закладів загальної середньої освіти, поточний ремонт доріг, благоустрій громади тощо.

Так, у Стратегії розвитку Рівнянської територіальної громади Новоукраїнського району Кіровоградської області до 2027 року та Програмі соціально-економічного та культурного розвитку Рівнянської сільської територіальної громади передбачено вирішення ряду соціальних проблем, а саме:

у галузі освіти:

капітальний ремонт їдальні (харчоблоку) Рівнянського ліцею № 2 Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області за адресою: Кіровоградська область, Новоукраїнський район, село Рівне, вулиця Покровська, 228;

капітальний ремонт їдальні (харчоблоку) Рівнянського ліцею № 5 Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області за адресою: Кіровоградська область, Новоукраїнський район, село Рівне, вулиця Шкільна, 2;

 

у галузі культури:

капітальний ремонт покрівлі Рівнянського сільського будинку культури за адресою: вул. Центральна,125, с.Рівне, Новоукраїнського району, Кіровоградської області;

 

 у галузі житлово-комунального господарства:

поточний ремонт вулиць в населених пунктах громади;

реконструкція очисних споруд в селі Рівне Новоукраїнського району Кіровоградської області.

Вирішення зазначених проблем планується розв’язати з прийняттям даного регуляторного акта, а саме встановлення ставок місцевих податків і зборів на території Рівнянської сільської ради та відповідного наповнення бюджету сільської територіальної громади.

Виходячи з вищевикладеного, з метою безумовного виконання Податкового кодексу України, недопущення суперечливих ситуацій, забезпечення дохідної частини бюджету сільської територіальної громади, виконання програми соціально-економічного тта культурного розвитку Рівнянської сільської територіальної громади, сільська рада має прийняти рішення "Про встановлення місцевих податків і зборів на території Рівнянської сільської ради ".

Проблема має вплив на суб’єкти господарювання, громаду, місцеву владу. Реформування країни не можливе без ефективного розвитку територіальних громад, який потребує відповідного фінансового забезпечення, безпосередньо залежного від способу наповнення місцевих бюджетів. Проблема, яку пропонується вирішити шляхом прийняття відповідного регуляторного акта, дуже важлива для всіх членів територіальної громади.

Рішенням передбачається створення умов для надходження до бюджету сільської територіальної громади коштів від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю, транспортного податку, єдиного податку, туристичного збору, забезпечення позитивного впливу на ринкове середовище та умови конкуренції на території Рівнянської сільської територіальної громади.

 

Підтвердження важливості проблеми:

 

Важливість проблеми при затверджені місцевих податків і зборів полягає у необхідності наповнення бюджету сільської територіальної громади та спрямування отриманих коштів від сплати податків на вирішення соціальних проблем сільської територіальної громади та покращення інфраструктури.

 

Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:   

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

Х

-

Держава

Х

-

Суб’єкти господарювання,

Х

-

у тому числі суб’єкти малого підприємництва

Х

-

 

Обгрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою ринкових механізмів:

 

Зазначені проблеми не можуть бути розв’язані за допомогою ринкових механізмів, так як на державному рівні делеговано повноваження щодо встановлення ставок місцевих податків і зборів органам місцевого самоврядування шляхом прийняття відповідного проекту рішення.

 

Обгрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою діючих регуляторних актів:

 

Зазначена проблема не може бути вирішена за допомогою діючих регуляторних актів з огляду на вимоги Податкового кодексу України. А саме, у разі, якщо сільська рада у термін до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування встановлюваних податків і зборів, такі податки справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків і зборів.

    

ІІ. Цілі державного регулювання

 

Проект регуляторного акту спрямований на розв’язання проблеми, визначеної в попередньому розділі.

Впровадження регуляторного акту дозволить забезпечити реалізацію державної політики у податковій сфері, спрямовану на наповнення дохідної частини бюджету сільської територіальної громади та урегулювання спірних питань, що виникають у зв'язку із сплатою місцевих податків і зборів, а саме:

своєчасне наповнення бюджету сільської територіальної громади;

вирішення проблемних питань сільської територіальної громади;

відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування при вирішенні питань щодо механізму справляння та порядок сплати податків і зборів;

приведення рішень сільської ради у відповідність до норм та вимог  Податкового кодексу України;

встановлення доцільних та обґрунтованих розмірів ставок місцевих податків і збору з урахуванням рівня платоспроможності суб’єктів господарювання та відповідно до Податкового кодексу України;

збільшення надходжень до бюджету сільської територіальної громади за рахунок встановлених місцевих податків і зборів;

здійснення планування та прогнозування надходжень від місцевих податків і зборів при формуванні бюджету сільської територіальної громади;

забезпечення додаткових надходжень до бюджету сільської територіальної громади.

 

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

 

1. Визначення альтернативних способів

 

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1

прийняття запропонованого регуляторного акту

Альтернативою пропонується встановлення економічно обґрунтованих ставок місцевих податків і зборів.

До бюджету сільської територіальної  громади від місцевих податків і зборів у 2026 році надійде 36,0 млн.грн. (з урахуванням усіх податків і зборів), що дозволить реалізувати заходи передбачені програмою соціально-економічного та культурного розвитку Рівнянської сільської територіальної громади на 2026 рік, забезпечити фінансову самостійність органу місцевого самоврядування  та баланс інтересів органу місцевого самоврядування, громади та суб’єктів господарювання.

Прийняття даного рішення сільської ради забезпечить досягнення встановлених цілей, встановить чіткі та прозорі механізми справляння та сплати місцевих податків і зборів.

Альтернатива 2

не прийняття рішення про встановлення ставок місцевих податків і зборів

Пропонується не встановлювати ставки місцевих податків і зборів (не приймати рішення) на території Рівнянської сільської ради.

В даному випадку відповідно до п.12.3.5 ст.12 Податкового кодексу України такі податки і збори справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків і зборів в сумі 33,0 млн.грн.

Це призведе до втрат бюджету сільської територіальної громади та як наслідок не будуть профінансовані соціальні програми, зокрема, утримання закладів дошкільної освіти, закладів загальної середньої освіти, поточний ремонт доріг, благоустрій громади тощо. Бюджет сільської територіальної громади втратить близько 3,0 млн.грн., що негативно вплине на соціальну інфраструктуру громади.

Альтернатива 3

встановлення максимальних ставок місцевих податків і зборів

Встановлення максимальних ставок по всіх місцевих податках і зборах, передбачених ПКУ.

Таке рішення надає можливість збільшення надходжень до бюджету сільської територіальної громади до 60,0 млн.грн. Але, у зв’язку з надмірним податковим навантаженням буде виникати заборгованість зі сплати податків і зборів, що призведе до нарахування пені та штрафних санкцій за несвоєчасну сплату, і як наслідок масове закриття суб’єктів підприємницької діяльності, зменшення кількості робочих місць, заробітної плати найманих працівників, виникнення соціальної напруги серед населення.

 

2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

 

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

До бюджету сільської територіальної  громади від місцевих податків і зборів у 2026 році надійде 36,0 млн.грн. (з урахуванням усіх податків і зборів), що дозволить реалізувати заходи передбачені програмою соціально-економічного та культурного розвитку Рівнянської сільської територіальної громади на 2026 рік.

Забезпечення вимог Податкового кодексу України.

Підвищення рівня довіри до місцевої влади за причини встановлення доцільних та обґрунтованих розмірів ставок місцевих податків і зборів з урахуванням рівня платоспроможності суб’єктів господарювання.

Сплата податків суб’єктами господарювання може сприяти незначному зменшенню заробітної плати найманим працівникам, мінімальному підвищенню споживчих цін, не реєстрацію платниками податків нерухомого майна або підприємницької діяльності.

Зазначене може негативно відбитися на іміджі органу місцевого самоврядування, зменшити рівень довіри до влади.

Альтернатива 2

До бюджету сільської територіальної  громади надійдуть податки і збори, що справляються виходячи з норм Податкового кодексу України із застосуванням ставок, які діяли до
31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків і зборів
, у розмірі 33,0 млн.грн., що дозволить частково вирішити існуючі проблеми.

До бюджету сільської територіальної  громади надійдуть податки і збори, що справляються виходячи з норм Податкового кодексу України із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків і зборів,  що негативно вплине на соціальну інфраструктуру громади та не дозволить виконати усі заплановані заходи.  Відсутність встановлених прозорих відносин між органом місцевого самоврядування та платниками податків.

Альтернатива 3

Максимальні надходження до бюджету сільської територіальної громади, спрямування надлишків на соціально-економічний розвиток сільської територіальної громади. В цьому випадку буде наповнення бюджету сільської територіальної громади до 60,0 млн.грн.

 

Існування високого ризику переходу діяльності суб'єктів господарювання в "тінь" за причини додаткової сплати податків, значне підвищення цін на споживчі товари (до 25 %), відсутність прозорих відносин та продуктивного діалогу між органом місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Сплата податків і зборів за обґрунтованими ставками. Встановлення пільг по сплаті податків для окремих категорій громадян. Відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування. Дозволить вдосконалити відносини між Рівнянською сільською радою, Державною податковою службою України та суб'єктами господарювання. За рахунок надходжень від сплати податків і зборів - реалізація інвестиційних проектів соціального спрямування відповідно до потреб сільської територіальної громади.  Громадяни отримають підвищені соціальні стандарти у зв'язку із збільшенням суми надходжень до бюджету сільської територіальної громади у розмірі 36,0 млн.грн. (з урахуванням усіх податків і зборів)

Сплата податків суб’єктами господарювання може сприяти незначному зменшення заробітної плати найманим працівникам, мінімальному підвищенню споживчих цін.

 

Альтернатива 2

До бюджету сільської територіальної  громади надійдуть податки і збори, що справляються виходячи з норм Податкового кодексу України із застосуванням ставок, які діяли до
31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків і зборів
, у розмірі 33,0 млн.грн., що дозволить частково вирішити існуючі проблеми.

До бюджету сільської територіальної  громади надійдуть податки і збори, що справляються виходячи з норм Податкового кодексу України із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків і зборів,  що негативно вплине на соціальну інфраструктуру громади та не дозволить виконати усі заплановані заходи.  Відсутність встановлених прозорих відносин між органом місцевого самоврядування та платниками податків.

Альтернатива 3

Максимальні надходження до бюджету сільської територіальної громади, спрямування надлишків на соціально-економічний розвиток сільської територіальної громади. В цьому випадку буде наповнення бюджету сільської територіальної громади до 60,0 млн.грн.

 

Надмірне податкове навантаження для громадян за причини встановлення максимальних ставок по всіх податках і зборах  призведе до нарахування пені та штрафних санкцій за несвоєчасну сплату.

Існування високого ризику переходу діяльності суб'єктів господарювання в "тінь" за причини додаткової сплати податків, значне підвищення цін на споживчі товари (до 25 %),  зменшення кількості найманих працівників (до 10 %), підвищення соціального протесту населення.

Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць

-

-

-

273

273

Питома вага групи у загальній кількості, відсотків

-

-

-

100

100

 

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Обґрунтована сплата місцевих податків і зборів  на території Рівнянської  сільської ради пов'язана із проведенням обговорення проекту рішення з представниками бізнесу та врахування їхніх пропозицій. Встановлення пільг щодо сплати податків і зборів для окремих категорій громадян.

Відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування.  Ставки місцевих податків і зборів встановлено з повним дотриманням вимог Податкового кодексу України.

Дозволить вдосконалити відносини між Рівнянською сільською радою, Державною податковою службою України та суб'єктами господарювання. Сума сплачених місцевих податків і зборів становитиме 36,0 млн.грн. (з урахуванням усіх податків і зборів), що значно вплине на покращення інфраструктури громади.

Сплата податків суб’єктами господарювання у сумі 36,0 млн.грн. (з урахуванням усіх податків і зборів)

 

Альтернатива 2

Сплата податків і зборів за  ставками, передбаченими пунктом 12.3.5 Податкового кодексу України. Залишення у суб’єктів господарювання 3,0 млн.грн., які можуть бути використані на розвиток підприємницької діяльності.

Бюджет сільської територіальної громади недоотримає близько 3,0 млн.грн., що негативно вплине на соціальну інфраструктуру сільської територіальної громади та погіршить її імідж, зменшить інвестиційні надходження, не дозволить виконати усі заплановані заходи.

Відсутність встановлених прозорих відносин між органом місцевого самоврядування та платниками податків.

Альтернатива 3

Значне покращення інфраструктури сільської територіальної громади, можливість виділяти кошти на фінансову підтримку соціальних проектів.

 

Буде сплачено до 60,0 млн.грн. податків.

За рахунок прийняття максимальних ставок по всіх податках і зборах відбудеться надмірне податкове навантаження, що призведе до нарахування пені та штрафних санкцій за несвоєчасну сплату, яке може спричинити занепад малого бізнесу.

Існування високого ризику переходу діяльності суб'єктів господарювання в "тінь".

 

Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта

 

Розрахунок витрат на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта згідно з додатком 2 до методики проведення аналізу впливу регуляторного акту не проводиться через відсутність суб'єктів господарювання великого та середнього підприємництва.

 

ІV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

 

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

3

Цілі прийняття регуляторного акта будуть досягнуті майже повною мірою;

прийняття рішення відповідає вимогам чинного законодавства, приводить ставки місцевих податків і зборів у відповідність до вимог Податкового кодексу України;

встановлення доцільних та обґрунтованих розмірів ставок місцевих податків і зборів з урахуванням рівня платоспроможності суб’єктів господарювання (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть), що дозволить профінансувати в повному об’ємі заплановані заходи.

Прийняттям вказаного рішення буде досягнуто балансу інтересів громади та платників податків і зборів.

У 2026 році до бюджету сільської територіальної громади надійде місцевих податків і зборів 36,0 млн.грн. (з урахуванням усіх податків і зборів) від 273 суб'єктів господарювання.

Альтернатива 2

1

Бюджет сільської територіальної громади втратить близько 3,0 млн.грн., що негативно вплине на соціальну інфраструктуру громади.

Цілі прийняття регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати), не будуть профінансовані соціальні програми, зокрема, утримання закладів дошкільної освіти, закладів загальної середньої освіти, поточний ремонт доріг, благоустрій громади тощо.

Альтернатива 3

2

Максимальне наповнення бюджету у сумі до 60,0 млн.грн. 

Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від значного збільшення дохідної частини бюджету сільської територіальної громади, а саме: існує ризик переходу суб’єктів господарювання в "тінь", зменшення кількості робочих місць та розміру заробітної плати, і як наслідок виникне зворотній ефект в результаті якого зменшаться надходження до бюджету сільської територіальної громади. Балансу інтересів досягнуто не буде.

Цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті частково.

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива 1

Надходження коштів до бюджету сільської територіальної громади. Можливість спрямування на вирішення потреб громади 36,0 млн.грн.  Обґрунтована сплата місцевих податків і зборів, встановлення пільг для окремих категорій громадян на території Рівнянської сільської ради.

Сплата місцевих податків і зборів за встановленими ставками.

Незначний ризик  зменшення заробітної плати найманим працівникам, мінімального підвищення споживчих цін.

 

Регуляторний акт відповідає потребам у розв'язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики.

Наповнення бюджету сільської територіальної громади у сумі 36,0 млн.грн. (з урахуванням усіх податків і зборів), збереження кількості суб’єктів підприємництва та робочих місць.

Альтернатива 2

Сплата податків і зборів за ставками, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків і зборів.

Збільшення кількості суб’єктів господарювання

Витрати пов’язані лише зі сплатою податків і зборів.

 

Зменшення надходжень до бюджету сільської територіальної громади, підвищення соціальної напруги, недоотримання коштів, що негативно вплине на соціальну інфраструктуру громади та не дозволить виконати усі заплановані заходи.

Альтернатива 3

Максимальні надходження коштів до бюджету сільської територіальної громади. Спрямування надлишків на соціально-економічний розвиток сільської територіальної громади, вирішення більшої кількості соціальних проблем за рахунок значного зростання дохідної частини бюджету сільської територіальної  громади.

Надмірне податкове навантаження спричинить погіршення умов для малого бізнесу.

Значне підвищення цін на споживчі товари, зменшення кількості найманих працівників,  виникнення соціальної напруги серед населення.

 

Ця альтернатива є неприйнятною, так як призведе до надмірного податкового навантаження, зменшення кількості суб’єктів господарювання, робочих місць, виникнення податкового боргу та заборгованості із заробітної плати.

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 1

Обрана.

Прийняття проекту рішення сільської ради відповідає вимогам статті 12 Податкового кодексу України, забезпечує стабільні надходження податків і зборів до бюджету сільської територіальної громади, надає змогу суб’єктам господарювання сплачувати податки за прийнятними ставками.

 Таким чином прийняттям вказаного рішення буде досягнуто баланс інтересів громади і платників місцевих податків і зборів. Забезпечить надходження до бюджету сільської територіальної громади у сумі 36,0 млн.грн. (з урахуванням усіх податків і зборів)

На дію даного акта можливий вплив зовнішніх чинників:

ухвалення змін та доповнень до чинного законодавства в цій сфері;

підвищення рівня інфляції.

В такому випадку рішення сільської ради потребуватиме внесення змін відповідно до змін у законодавстві.

Альтернатива 2

Не обрана.

У разі неприйняття регуляторного акта, податки і збори справлятимуться за ставками, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків і зборів, що спричинить втрати дохідної частини бюджету сільської територіальної громади і відповідно невиконання бюджетних програм.

Вказана альтернатива є неприйнятною.

Х

Альтернатива 3

Не обрана.

Цілі регулювання можуть бути досягнуті частково. Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від значного збільшення дохідної частини бюджету сільської територіальної громади.

Балансу інтересів досягнути неможливо.

Х

 

Таким чином, для реалізації обрано альтернативу 1 - встановлення економічно обґрунтованих  розмірів ставок місцевих податків і зборів, щоб суб’єкти господарювання могли сплачувати податки і збори, а бюджет сільської територіальної громади наповнювався.

 

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

 

Механізмом розв’язання вказаної вище проблеми є прийняття рішення Рівнянської сільської ради "Про встановлення місцевих податків і зборів на території Рівнянської сільської ради". 

Запропонований нормативно – правовий акт відповідає принципам державної регуляторної політики, а саме: доцільності, ефективності, збалансованості, передбачуваності, принципу прозорості та врахування громадської думки.

Регуляторний акт передбачає встановлення ставок єдиного податку:

для першої групи платників єдиного податку – 10 відсотків до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року для всіх видів діяльності з розрахунку на календарний місяць;

для другої групи платників єдиного податку – 20 відсотків до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року  (далі – у цій частині – мінімальна заробітна плата) для всіх видів діяльності з розрахунку на календарний місяць.

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Рівнянської сільської ради пропонується установити на рівні від 0,1% до 0,5% мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року за 1м2, залежно від типу нерухомого майна.

На території Рівнянської сільської ради пропонується встановити:

земельний податок від 0,1 % до 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (у разі не проведеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки застосовується нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Кіровоградській області) залежно від типу земельної ділянки;

орендна плата за землю від 0,1% до 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

При встановленні ставок місцевих податків і зборів враховувалися: дохідність підприємницької діяльності та платоспроможність суб’єктів господарювання, соціально-економічні показники та плани розвитку сільської територіальної громади.

Механізми розв’язання проблеми:

встановлення розмірів ставок місцевих податків і зборів з 01.01.2026 року;

інформування платників про встановлення розмірів місцевих податків і зборів на офіційному сайті Рівнянської сільської ради у розділі "Регуляторна політика";

сприяння веденню підприємницької діяльності суб’єктами господарювання, які є платниками місцевих податків і зборів, з метою росту рівня їх платоспроможності;

забезпечення надходжень встановлених податків і зборів до бюджету сільської територіальної громади.

Реалізація пропонованого регулювання буде здійснюватись шляхом впровадження наступних заходів:

економіко - фінансові – пропоновані ставки місцевих податків і зборів дозволять підвищити загальну суму зібраних коштів, економічне і раціональне використання цих коштів;

організаційні – розробка регуляторного акта відповідно до цілей державного регулювання;

його оприлюднення;

розгляд та прийняття відповідного рішення.

 

Заходи, які мають здійснити органи влади для впровадження цього регуляторного акту:

 

розробка проекту рішення Рівнянської сільської ради "Про встановлення місцевих податків і зборів на території Рівнянської сільської ради ";

оприлюднення проекту разом з аналізом регуляторного впливу та отримання пропозицій та зауважень;

підготовка експертного висновку постійної відповідальної комісії щодо відповідності проекту рішення вимогам статті 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності";

отримання пропозицій по удосконаленню від Державної регуляторної служби України;

прийняття рішення на пленарному засіданні сесії сільської ради;

оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку;

проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.

 

VІ. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими  розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

 

Адміністрування даного регуляторного акта встановлено нормами Податкового кодексу України, витрат  Рівнянської сільської ради на виконання вимог регуляторного акта не передбачено. 

Орган місцевого самоврядування наділено повноваженнями лише встановлювати ставки місцевих податків і зборів, не змінюючи порядок їх обчислення сплати та інші адміністративні процедури.

Зазначене регулювання стосується усіх суб’єктів господарювання, що зареєстровані на території Рівнянської сільської ради, у тому числі 273 суб’єкти малого підприємництва, що складає 100 відсотків від загальної кількості суб’єктів господарювання, тому проведено розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва - Тест малого підприємництва (додаток 1 до АРВ).

 

VІІ. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

 

Запланований строк дії регуляторного акта – необмежений, до прийняття нового рішення.

 

VІІІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

 

Кількісні показники, які безпосередньо характеризують результативність дії регуляторного акта та які підлягають контролю (відстеження результативності).

 

Надходження місцевих податків і зборів

 

Найменування податків

2023 (факт), тис.грн.

2024(факт), тис.грн.

2025 (план), тис.грн.

Очікувані надходження у  2026 році, у зв'язку з прийняттям рішення, тис.грн.

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельного податку

277,8

292,8

284,1

323,1

Земельний податок

4602,0

4772,1

4578,0

4780,0

Орендна плата за землю

12424,8

13476,0

12900,0

13900,0

Транспортний податок

108,2

52,8

0

30,5

Єдиний податок

16566,2

16810,0

15490,3

16812,8

 

Показник

2026

2027

2028

2029

Розмір надходжень до бюджету громади по податках та зборах (з урахуванням усіх податків і зборів), тис.грн.

36000,0

36200,0

36400,0

36600,0

Кількість суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта

273

273

273

273

Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання та/або фізичними особами, пов'язаними з виконанням вимог акта

Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання на сплату податків і зборів, по відношенню до       2025 року,  не збільшиться.

Час затрачений на ознайомлення з рішенням та внесенням змін до внутрішніх процедур обліку та звітності становить 0,6 години для одного суб'єкта малого підприємництва, в грошовому вираженні витрати для            273 суб'єктів становлять  7,86 тис. грн.

Рівень поінформованості суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта

Всі суб’єкти малого підприємництва будуть проінформовані про рішення сільської ради шляхом висвітлення на офіційному сайті Рівнянської сільської ради

Кількість суб'єктів малого підприємництва, що підпадають під дію регулювання

273

273

273

273

 

*надходження до бюджету сільської територіальної громади  по податках і зборах спрогнозоване відповідно до росту мінімальної заробітної плати

 

ІХ. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

 

В разі прийняття запропонованого рішення буде здійснено:

базове відстеження результативності дії регуляторного акта до дня набрання чинності цим регуляторним актом або після набрання чинності цим регуляторним актом, в разі використання виключно статистичних даних, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження;

повторне відстеження результативності дії регуляторного акта  в червні 2027 року;       

періодичні відстеження раз на кожні три роки починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності, шляхом аналізу статистичної інформації та моніторингу надходжень податків і зборів.

Для проведення відстежень результативності буде використано статистичний метод.

Перегляд даного рішення може бути здійснений у випадку виникнення відповідної необхідності, змін у чинному законодавстві або на підставі аналізу звіту про відстеження регуляторного акту.

 

 

 

Начальник фінансового відділу

виконавчого комітету

Рівнянської сільської ради

Новоукраїнського району

Кіровоградської області                                                                               Тетяна БУБНОВА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

до аналізу регуляторного впливу

до проекту рішення "Про встановлення

місцевих податків і зборів на території   Рівнянської сільської ради"

 

 

 

ТЕСТ 
малого підприємництва (М-Тест)

 

1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання

Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 03 лютого 2025 р. по 31 березня 2025 р.

 

Порядковий номер

Вид консультації

(публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо)

Кількість учасників консультацій, осіб

Основні результати консультацій (опис)

1.

 Зустрічі у робочому порядку із власниками об’єктів нерухомості, платниками 1-ї  та 2-ї груп платників єдиного податку, земельного податку, орендної плати  за землю

 

5

Доведення до відома власників об’єктів нерухомості та платників єдиного податку 1-ї  та 2-ї груп, земельного податку, орендної плати за землю обґрунтування необхідності перегляду ставок податку на нерухомість, ставок єдиного податку, земельного податку та орендної плати  за землю.

При розробці проекту регуляторного акта витримано вимоги чинного законодавства та враховано громадську думку.

Обговорено та запропоновано залишити розміри ставок місцевих податків і зборів  на рівні діючих ставок.

2.

Телефонні розмови та опитування 

9

Отримано від фізичних осіб-підприємців інформацію про можливість сплати податків і зборів. Обговорено та запропоновано залишити розміри ставок місцевих податків і зборів  на рівні діючих ставок.

2. Вимірювання впливу регулювання на суб'єктів малого підприємництва (мікро – та малі):

 

Кількість суб'єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання:
273 одиниці, у тому числі мікропідприємництва – 273 одиниціі.

Питома вага суб'єктів малого підприємництва у загальній кількості суб'єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100 %.

 

 3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання

 

Порядковий номер

Найменування оцінки

У перший рік

(стартовий рік

впровадження регулювання)

Періодичні (за наступний рік)

Витрати за п’ять років

Оцінка "прямих" витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання

1

Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів)

0,0

0,0

0,0

2

Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування

0,0

0,0

0,0

3

Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати – витратні матеріали)

0,0

0,0

0,0

4

Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)

0,0

0,0

0,0

5

Інші процедури (сплата податків та зборів, грн./міс.)

єдиного податку І група

єдиного податку ІІ група

земельний податок (в середньому на одного суб’єкта малого підприємництва)

орендна плата за землю

податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (в середньому на одного суб’єкта малого підприємництва)

 

 

302,80

1600,00

3943,89

 

 

19305,56

1223,86

 

 

 

 

302,80

1600,00

3943,89

 

 

19305,56

1223,86

 

 

 

1514,00 8000,00

19719,45

 

 

96527,80

6119,30

 

6

Разом, гривень

26376,11

26376,11

131880,55

7

Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

платники єдиного податку І групи

платники єдиного податку ІІ групи

платники земельного податку

платники орендної плати за землю

платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

 

 

 

17

73

101

60

22

 

 

 

17

73

101

60

22

 

 

 

17

73

101

60

22

8

Сумарно, гривень

20466468,12

20466468,12

102332340,60

Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва  щодо виконання регулювання та звітування

Розрахунок вартості 1 людино-години:

Норма робочого часу на 2025 рік становить при 40-годинному робочому тижні – 2096 години (Норми тривалості робочого часу на 2025 рік).

Використовується мінімальний розмір заробітної плати. Середній мінімальний щомісячний розмір заробітної плати на 01.01.2025 рік становить: 8000,00 грн. та 48,00 грн. у погодинному розмірі.

9

Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання

Формула:

витрати часу на отримання інформації про регулювання, отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість форм

(0,5 год х 48,00 грн.) 

24,00

 

 

 

 

 

0,0

 

 

 

 

 

24,00

10

Процедури організації виконання вимог регулювання

Формула:

витрати часу на розроблення та впровадження внутрішніх для суб’єкта малого підприємництва процедур на впровадження вимог регулювання Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість внутрішніх процедур

(0,1 год х 48,00 грн.)

4,80

 

 

 

 

 

 

0,0

 

 

 

 

 

4,80

11

Процедури офіційного звітування

0

0

 

12

Процедури щодо забезпечення процесу перевірок

0

0

 

13

Інші процедури (уточнити)

0

0

 

14

Разом, гривень

28,80

0

28,80

15

Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

273

 

273

 

273

16

Сумарно, гривень

7862,40

0

7862,40

 

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва

 

Рівнянська сільська рада не несе витрат щодо адміністрування регулювання.

 

  1. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання

Порядковий номер

Показник

Перший рік регулювання (стартовий)

 

    За пять років

1

Оцінка "прямих" витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання

20466468,12 грн.

102332340,60 грн.

2

Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

7862,40 грн.

 

7862,40 грн.

3

Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого  регулювання

20474330,52 грн.

102340203,00  грн.

4

Бюджетні витрати  на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва

0,00 грн.

0,00 грн.

5

Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання 

20474330,52 грн.

102340203,00  грн.

5. Розроблення корегуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання

 Пом’якшувальними заходами для суб’єктів малого підприємництва може бути встановлення зменшених ставок  або спрощення адміністративних процедур з виконання регулювання.

  1. Зменшення ставок податку.

Під дію рішення підпадають  суб’єкти малого та мікропідприємництва. Отже, встановлено диференційовані ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельного податку та орендної плати за землю з урахуванням платоспроможності таких суб’єктів.

По єдиному податку встановлені максимальні ставки. В результаті консультацій з суб’єктами підприємницької діяльності встановлено, що вони згодні і в змозі сплачувати такий податок і в такому розмірі. Корегуючі заходи не впроваджуються. 

 2. Спрощення адміністративних процедур з регулювання.

Чинне податкове законодавство передбачає пряме регулювання питань порядку, строків, звітування та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, єдиного податку, земельного податку та орендної плати за землю (визначається виключно нормами Податкового кодексу України зі змінами та доповненнями).

Таким чином, Рівнянська сільська рада не має повноважень щодо встановлення пом’якшувальних заходів з адміністративних процедур по регулюванню.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь